Tiden under Slangerupbanen |
![]() |
Billedet
tv.viser den gamle post- og stationsbygning som den så ud i maj
2008. |
Posten blev befordret med banens egen bureauvogn (postvogn med afstempling og sortering ombord) litra D1 (fra 1907: Dc75), som blev benyttet i hele privat- og kommunalbanetiden, og først udrangeret med DSB's overtagelse i 1948. Derpå henstod vognen som skur uden hjul, på Buddinge Station til omkring 1962. Derefter er den desværre ophugget. Vognen havde samme smukke, grønne farve som de øvrige KSB-vogne, og havde en udvendig svalegang langs med postkupeen, som derfor var smallere end de to personkupeer (III kl.) i vognen. varede (Se billedet th.). De tilhører Nordsjællands Veterantog, s Andre af KSB's grønne vogne er flot istandsatte og benyttes af Nordsjællands Veterantog, som lejlighedsvis kører på Farumbanen |
![]() |
![]() |
Billedet af de to personvogne, som er i samme farve og stil som postvognen, har jeg taget under rangering i Farum i 2005. Se evt. nærmere på www.veterantoget.dk, som er klubbens hjemmeside.
|
![]() |
Et sjovt lille brev, som er sendt til stationsforstander - og postmester - Christensens frue, i 1947. Frimærkerne og stemplerne er i anledning af hhv. De danske jernbaners 100 års jubilæum i 1947, og DSB-jubilæumsudstillingen samme år. Måske har Fruen været filatelist, eller der er sendt jubilæumsbreve til hele familien - hvem ved? |