Tiden under Slangerupbanen

 

Billedet tv.viser den gamle post- og stationsbygning som den så ud i maj 2008.

Den fungerer nu som et hyggelig pensionistklub under Gladsaxe Kommune, og var i en periode før da, tjenestebolig for stationsforstanderen på den nuværende Bagsværd Station. (C.C. Nielsen, mener jeg navnet var på denne meget noble og sympatiske tjenestemand).

   

 

Posten blev befordret med banens egen bureauvogn (postvogn med afstempling og sortering ombord) litra D1 (fra 1907: Dc75), som blev benyttet i hele privat- og kommunalbanetiden, og først udrangeret med DSB's overtagelse i 1948.

Derpå henstod vognen som skur uden hjul, på Buddinge Station til omkring 1962. Derefter er den desværre ophugget. Vognen havde samme smukke, grønne farve som de øvrige KSB-vogne, og havde en udvendig svalegang langs med postkupeen, som derfor var smallere end de to personkupeer (III kl.) i vognen. varede (Se billedet th.). De tilhører Nordsjællands Veterantog, s

Andre af KSB's grønne vogne er flot istandsatte og benyttes af Nordsjællands Veterantog, som lejlighedsvis kører på Farumbanen

 

Billedet af de to personvogne, som er i samme farve og stil som postvognen, har jeg taget under rangering i Farum i 2005.

Se evt. nærmere på www.veterantoget.dk, som er klubbens hjemmeside.


Postkortet tv. viser bygningen fra perronsiden, uden tog; blot en håndfuld ventende KSB-kunder.

 

Et sjovt lille brev, som er sendt til stationsforstander - og postmester - Christensens frue, i 1947. Frimærkerne og stemplerne er i anledning af hhv. De danske jernbaners 100 års jubilæum i 1947, og DSB-jubilæumsudstillingen samme år.

Måske har Fruen været filatelist, eller der er sendt jubilæumsbreve til hele familien - hvem ved?